سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×

کاتالوگ سه بعدی چیست؟ کاربردها، مزایا و نحوه ساخت آن

14 شهریور 1404

کاتالوگ سه بعدی

کاتالوگ سه بعدی ایده به کارگیری هنر اوریگامی برای نمایش جذاب محصولات و یا خدمات است که از این تکنیک برای طراحی کاتالوگ حرفه ای استفاده کرده اند. کاتالوگ سه بعدی به این صورت است که مشتریان کاتالوگ محصول و یا معرفی خدمات را باز می کنند و با حجم های مینیمال کاغذی روبرو می شوند. حجم هایی که می توانند نشان دهنده یک طرح ساختمانی، محصولاتی خاص، عکس حیوانات و یا هر نوع المان تبلیغاتی باشند. کاتالوگ سه بعدی با تکیه بر اصول اوریگامی و مهندسی کاغذ طراحی می شود که برای تمام افراد جذاب است.

کاتالوگ سه بعدی چه کاربردهایی دارد؟

اوریگامی یک نوع بازی با کاغذ برای خلق اجسام کوچک، فانتزی و سه بعدی است که از این تکنیک جذاب برای ساخت کاتالوگ سه بعدی استفاده می کنند. کاتالوگ چاپی سه بعدی نوعی کاتالوگ تبلیغاتی است که با استفاده از تکنیک های چاپ، طراحی گرافیکی خاص و جلوه های سه بعدی، تصاویر محصولات را به گونه ای نمایش می دهد که برای مخاطب عمق و برجستگی داشته باشد. از انواع کاتالوگ سه بعدی می توانید برای معرفی محصول و یا خدمات کسب و کارهای زیادی مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • معرفی محصولات وابسته به کودکان و نوجوانان
  • تبلیغات و بازاریابی محصولات لوکس از قبیل عطر، ساعت و انواع اکسسوری ها
  • معرفی جاذبه های گردشگری، صنعت هتل داری و نمایش مینیمال مجتمع های تفریحی
  • طراحی کارت دعوتنامه با اشکال فانتزی مناسب جشنواره ها، مهمانی ها و یا عروسی
  • طراحی ماکت های کوچک کاغذی مناسب نمایش یک ساختمان در مرحله بازاریابی

مزایای کاتالوگ سه بعدی چیست؟

کاربرد کاتالوگ سه بعدی

کاتالوگ سه بعدی یک ایده خلاقانه در بازاریابی است که بسیاری از مشتریان کسب و کارها هنوز آن را از نزدیک ندیده اند که قطعاً با تماشای آن مجذوب می شوند. از جمله مزایای طراحی کاتالوگ سه بعدی شامل موارد زیر می شوند:

  • احساس قوی و تاثیرگذار در مخاطب ایجاد می کند.
  • مخاطب فضای سه بعدی کاتالوگ را لمس کرده و جزئیات آن را با دقت بیشتری درک می کند.
  • نشان دهنده ذوق هنری، پرستیژ کاری و اعتبار برند است.
  • برای هدف گذاری روی مخاطبان خاص مانند کودکان و یا گردشگران عالی است.
  • مشتری محصول را بهتر درک کرده و احتمال خرید افزایش می یابد.

معایب کاتالوگ سه بعدی چیست؟

هزینه بالای تولید که شامل مرحله ایده، طراحی و مدل سازی کاتالوگ سه بعدی است، بسیار زیاد می باشد. همچنین مقیاس پذیری محدود، آسیب پذیری و دوام کم و محدودیت های نمایشی از جمله دیگر معایب کاتالوگ سه بعدی هستند. از جمله معایب دیگر کاتالوگ سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بسیار بالا: هزینه تولید هر کاتالوگ سه بعدی به دلیل زمان چاپ، مواد مصرفی و نیروی کار متخصص، به مراتب بیشتر از کاتالوگ های چاپی سنتی یا دیجیتال است.
  • زمان بر بودن تولید: فرآیند چاپ سه بعدی کند است و تولید انبوه آن زمان بر می باشد.
  • وزن و حجم بیشتر: اضافه شدن المان های سه بعدی، وزن و حجم کاتالوگ را افزایش می دهد که هزینه های حمل و نقل و پست را به طور قابل توجهی بیشتر می کند.
  • محدودیت در طراحی: همه محصولات، ایده ها و یا هر نوع سایز کاتالوگ را نمی توان به طور موثر به صورت سه بعدی و در مقیاس کوچک پیاده سازی کرد.
  • عدم امکان به روزرسانی: برخلاف کاتالوگ های دیجیتال، پس از چاپ و تولید، امکان تغییر یا به روزرسانی اطلاعات وجود ندارد.

اصول طراحی کاتالوگ سه بعدی چیست؟

اصول طراحی و نکات طراحی کاتالوگ سه بعدی پیچیده تر از دیگر انواع کاتالوگ بر پایه تکنیک های اوریگامی و مهندسی کاغذ است. برای طراحی این نوع کاتالوگ ها مراحل زیر انجام می شود:

طراحی مکانیزم تا شونده کاتالوگ (اوریگامی)

اولین قدم در طراحی کاتالوگ سه بعدی، با استفاده از خلاقیت و به کارگیری تکنیک های اوریگامی انجام می شود. از روش های مختلفی مانند طراحی لولاها، تای زاویه دار، مکانیسم های V-Fold، لایه گذاری کاغذها و یا کشویی برای طراحی فضای سه بعدی کاتالوگ استفاده می شود.

انتخاب موضوع و محتوای کاتالوگ

در این مرحله تیم طراحی به دنبال ایده های خلاقانه برای بیان محتوای کاتالوگ است. محتوا باید در کانون توجه طرح سه بعدی کاتالوگ قرار بگیرد. تمام اطلاعات هویتی برند مانند اطلاعات تماس، معرفی، مزایا و قابلیت ها در اطراف فضای برجسته و کانونی طراحی می شوند.

انتخاب کاغذ مناسب

برای طراحی انواع کاتالوگ سه بعدی کاغذهای متنوع با قابلیت های گوناگون وجود دارد. اما باید بهترین نوع کاغذ را با توجه به محتوا و الگوی سه بعدی انتخاب کرد. کاغذ باید از گرماژ و استحکام کافی برخوردار باشد تا در برابر خم شدن های مکرر مقاومت کند. انعطاف پذیری و قابلیت های چاپ برای درج تصاویر باکیفیت از جمله ویژگی های برجسته کاغذهای کاتالوگ سه بعدی است.

تولید و مونتاژ

کاتالوگ سه بعدی زمانی از طراحی خوبی برخوردار است که در تیراژ زیاد قابل تولید باشد و به راحتی بتوان آن را مونتاژ کرد. طرح های پیچیده علاوه بر اینکه هزینه بردار هستند، در نزد مشتریان نیز کارایی ندارند. طراحی، جا نمایی علامت های برش و اتصال لبه های مختلف برای طراحی فرم اولیه کاتالوگ سه بعدی، در این مرحله انجام می شود.

نمونه سازی اولیه قبل از مرحله چاپ نهایی

تمام کاتالوگ های سه بعدی قبل از چاپ نهایی یک مرحله نمونه سازی اولیه را سپری می کنند. طراحان با دقت این نمونه اولیه را بررسی کرده و عملکرد صحیح کاتالوگ در مسیر باز و بسته شدن و شکل گیری قطعات سه بعدی را بررسی می کنند. از این نمونه اولیه برای رفع مشکلات، ایرادات طراحی و بررسی فیزیکی اندازه ها و تناسب ها استفاده می شود. یک کاتالوگ سه بعدی ممکن است چندین مرحله نمونه سازی اولیه را سپری کند.

چاپ و تولید

در مرحله آخر، صفحات کاغذی کاتالوگ چاپ شده و طبق نمونه طراحی اولیه برش می خورند. سپس یک مرحله مونتاژ اولیه انجام شده تا کاتالوگ برای توزیع در میان مشتریان هدف آماده شود.

نمونه کاتالوگ سه بعدی

چند نمونه کاتالوگ محصول سه بعدی موفق از نظر هنری و ایده های خلاقانه که با رعایت اصول مهندسی کاغذ ایجاد شده اند را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

نمونه کاتالوگ سه بعدی

مزایای کاتالوگ سه بعدی

طراحی کاتالوگ سه بعدی

جمع بندی

کاتالوگ سه بعدی یک روش خلاقانه برای نمایش محصول و بازاریابی در شرایطی خاص است. هزینه تولید این نوع کاتالوگ بالا است، اما اثر بخشی خیلی خوبی دارند. با اینکه چاپ کاتالوگ سه بعدی در چاپخانه آنلاین هزینه بیشتری نسبت به کاتالوگ های معمولی دارد، اما به دلیل جذابیت بصری، لوکس بودن و تأثیرگذاری بالا، انتخابی ایده آل برای برندهایی است که می خواهند در بازار رقابتی، تجربه ای خاص و فراموش نشدنی برای مشتریان خود ایجاد کنند. کاتالوگ سه بعدی به مشتریان و مخاطبان امکان می دهد تا نمونه های واقعی را مشاهده، لمس و ارزیابی کنند، که این امر تاثیر زیادی بر فرآیند تصمیم گیری خرید دارد.

تماس با ما
  • آدرس دفتر مرکزی : مشهد، چهارراه خیام، خیابان بیستون
    بیستون 6، پلاک 1، طبقه اول، واحد 3

    تلفن تماس : 05191002434
    روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 الی 16
    پنج شنبه ها از 8 الی 14

نمادهای اعتماد