تبلیغات چاپی یکی از روش های سنتی اما کاملا تاثیرگذار برای بازاریابی است. در این نوع تبلیغات محصول یا خدمات از طریق رسانه های چاپی برای تعداد زیاد از مخاطبان منتقل می شود. ابزارهایی مانند کاتالوگ محصول، بروشور و همچنین نحوه توزیع تراکت و کارت ویزیت، همه این موارد در دامنه گسترده تبلیغات چاپی قرار دارند.
انواع تبلیغات چاپی
ساده ترین روش تبلیغات چاپی، چاپ آگهی در روزنامه است. روزانه چندین هزار نفر مردم عادی مطالب روزنامه و یا مجله را مطالعه می کنند که بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات چاپی است. از دیگر روش های تبلیغات چاپی که تاثیر زیادی در جلب نظر مخاطب دارند، عبارتند از:
بروشور و کاتالوگ
فولدر تبلیغاتی
تراکت و پوستر
بیلیورد
روزنامه و مجله
بسته بندی و لیبل
اوراق اداری
بروشور، کاتالوگ و فولدر تبلیغاتی
معرفی حرفه ای کسب و کار باید ساده، مختصر، جامع و هدفمند و تاثیرگذار باشد. انواع بروشور، کاتالوگ و یا فولدر تبلیغاتی با داشتن این ویژگی ها، معرف محصول و خدمات برای طیف های گسترده از مخاطبان هستند.
کاتالوگ
کاتالوگ برای معرفی جامع محصولات و یا خدمات استفاده می شود. انواع شرکت ها و یا فروشگاه های بزرگ از طریق طراحی کاتالوگ تبلیغاتی برای معرفی محصول، تبلیغات و برندینگ، معرفی کسب و کارهای دیجیتالی و یا معرفی خدمات استفاده می کنند.
بروشور
بروشور برای بیان اطلاعات خلاصه، جذاب و کاربردی درباره یک محصول، خدمت، سازمان و یا رویداد استفاده می شود. چاپ افست بروشور از بهترین تکنیک های تبلیغات چاپی برای معرفی محصول به عموم مخاطبان و جذب مشتریان بالقوه است. یک بروشور حرفه ای برای اینکه بتواند تاثیر زیادی بر روی مخاطب بگذارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
از تصاویر جذاب همراه با اینفوگرافی استفاده کند.
به صورت ساده و خلاصه اطلاعات جامع درباره محصول، خدمت و یا رویداد را ارائه نماید.
از تکنیک دعوت به اقدام (Call to Action) برای تماس، بازدید از فروشگاه و یا سایت بهره ببرد.
فولدر تبلیغاتی
فولدر تبلیغاتی تاثیر پنهان زیادی بر روی تعداد زیادی مشتری دارد. فولدر تبلیغاتی پوشه هایی برای قرار دادن انواع برگه است، که طرح جلد رو و پشت آن حاوی اطلاعاتی مانند لوگو، عنوان و شعار برند می باشد.
تراکت تبلیغاتی
تراکت تبلیغاتی ابزاری برای انتقال سریع پیام به انبوه مخاطبان است. استراتژی توزیع تراکت بر پایه جستجوی مخاطبان هدف یا توزیع عمومی است. تراکت معمولا با استفاده از کاغذهای ارزان قیمت و در تیراژ بالا چاپ می شود تا به شکل عمومی برای طیف بزرگی از مردم توزیع گردد. تراکت ها از ساده ترین، کم هزینه ترین و کاربردی ترین ابزار تبلیغات چاپی برای معرفی محصول، خدمات، رویدادها و تخفیف های ویژه است.
پوستر، بیلبورد و استندهای تبلیغاتی
پوستر، بیلبورد و استندهای تبلیغاتی یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات چاپی برای جذب مخاطبان هدف می باشند. پوستر و بیلبورد باید دارای پیامی کوتاه با جملاتی ساده و قابل فهم اما تاثیرگذار باشند تا در جلب توجه سریع مخاطب هدف موفق عمل کنند. در صورتی که پوستر یا بیلبورد در مکانی مناسب نصب شود، روزانه برای هزاران نفر قابل نمایش خواهد بود. از پوستر یا بیلبورد می توان برای تبلیغ یک محصول و یا خدمات استفاده کرد.
تبلیغات در روزنامه ها
تبلیغات چاپی در روزنامه ها از جمله قدیمی ترین روش های تبلیغاتی است که همچنان اثربخشی خوبی دارد. با اینکه نقش روزنامه ها در تعاملات دنیای امروز کم رنگ تر از گذشته شده است؛ اما همچنان می توان از آن به عنوان بستری برای تبلیغات چاپی استفاده کرد. روزنامه برای درج تبلیغات فوری و اطلاع رسانی عمومی مناسب است، همچنین می توان از درج آگهی در بخش های تخصصی روزنامه مانند صفحه اقتصادی برای تبلیغات هدفمند استفاده کرد.
تبلیغات در مجلات
مجلات رویکرد تخصصی تر از روزنامه ها دارند و به صورت هفتگی یا ماهانه منتشر می شوند. هر مجله طیف خاصی از مخاطبان را جذب می کند، بنابراین تبلیغات چاپی در مجلات باید متناسب با نیازها و سلیقه همان طیف خاص باشد. از مجلات بهتر است برای تبلیغ کالاهای لوکس، مد و یا زیبایی استفاده کرد.
بسته بندی و لیبل
لیبل و متن روی بسته بندی اولین برخورد مخاطب با محصول خواهد بود. بیشتر مردم هر کالا را براساس جذابیت بسته بندی و طرح لیبل آن قضاوت می کنند، به همین دلیل یک طراحی حرفه ای بسته بندی می تواند مسیر برندینگ را آسان نماید. بنابراین طرح و نوع بسته بندی و انواع لیبل پشت چسب دار در افزایش فروش، برندینگ کالا، سطح رضایتمندی و حس اعتماد مشتری نقش موثری دارد.
اوراق اداری
برای اینکه بدانید اوراق اداری چیست، می توان گفت به هر نوع کاغذ سربرگ دار، پاکت نامه، کارت ویزیت، فاکتور، فرم های سازمانی و ... که برای ثبت اسناد و یا مکاتبات رسمی در شرکت، فروشگاه و یا سازمان استفاده می شود، اوراق اداری گفته می شود. تبلیغات چاپی با استفاده از اوراق اداری یک روش هوشمندانه و کم هزینه برای معرفی برند به مشتریان جدید و ماندگاری در ذهن مخاطب است. در چاپ اوراق اداری می توان از لوگو، رنگ سازمانی، شعار تبلیغاتی، آدرس وب سایت و شبکه های اجتماعی استفاده کرد.
سررسید (دفتر سالنامه)
بسیاری افراد از سررسیدها برای ثبت کارهای روزانه خود استفاده می کنند. در صورتی که نام برند و لوگوی شرکت در سالنامه ثبت شود، در تمام طول سال مقابل دید مصرف کننده خواهد بود.
مزایای تبلیغات چاپی
بسیاری از تبلیغات چاپی مانند سالنامه ها، تا مدت ها نگهداری شده و ماندگار هستند.
تبلیغات چاپی مانند چاپ بروشور مشهد، می توانند برای هدف گذاری در یک شهر و یا قشر خاصی از جامعه عمل کنند.
مخاطبان به اطلاعات درج شده در بروشورها و یا کاتالوگ ها، بیشتر از اطلاعات فضای مجازی اعتماد می کنند.
معایب تبلیغات چاپی
هزینه تولید و توزیع برخی از تبلیغات چاپی بالا است.
نسبت به فضای مجازی، تعامل کمتری با مشتریان دارد.
به راحتی نمی توان اثر بخشی یک تبلیغ چاپی را اندازه گیری کرد.
در برابر عوامل محیطی آسیب پذیر بوده و پس از مدتی جذابیت بصری خود را از دست می دهد.
تبلیغات چاپی برای کدام کسب و کارها مناسب است؟
کسب و کارهایی که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند به خوبی می توانند از پتانسیل تبلیغات چاپی استفاده کنند، که از جمله این کسب و کارها عبارتند از:
فروشگاه های فیزیکی در سطح شهرها
فروشگاه عرضه کالا مانند سوپرمارکت و بوتیک، می توانند از طریق تبلیغات چاپی به انبوه مردم در منطقه فعالیت خود معرفی شوند.
رستوران ها و فست فودها
رستوران ها از این نوع تبلیغات برای درج منو و اطلاع رسانی تخفیف ها استفاده می کنند.
خدمات سلامت و زیبایی
انواع کسب و کارهای وابسته به سلامت و زیبایی از جمله آرایشگاه ها، سالن های زیبایی، کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی این فرصت را دارند که توسط تبلیغات چاپی خدمات خود را معرفی نمایند.
کارگاه ها، کارخانه ها و شرکت های صنعتی و یا تجاری
با تهیه انواع کاتالوگ و یا بروشور، کارخانه ها و شرکت ها می توانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان جدید معرفی کنند.
سوالات متداول
تبلیغات چاپی بهتر است یا دیجیتال؟
تبلیغات چاپی رقیب تبلیغات دیجیتال نمی باشد، بلکه این دو ابزار مکمل یکدیگر هستند. هزینه تبلیغات دیجیتالی به مراتب از تبلیغات چاپی کمتر است؛ با این حال تبلیغات دیجیتال ماندگار نمی باشد و برای اثربخشی به تکرار آن نیاز داریم.
آیا هنوز تبلیغات چاپی تاثیر گذار است؟
روش های مختلف تبلیغات چاپی همچنان ماندگاری بالایی داشته و تاثیر گذار هستند.
جمع بندی
تبلیغات چاپی به روش تبلیغاتی گفته می شود که از رسانه های چاپی مانند روزنامه ها، مجلات، بروشورها، پوسترها، تراکت ها و کاتالوگ ها برای انتقال پیام های تبلیغاتی استفاده می کند. این نوع تبلیغات با بهره گیری از متن، تصویر و طراحی گرافیکی، مخاطبان هدف را جذب کرده و اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات یا رویدادها را در اختیار آن ها قرار می دهد. تبلیغات چاپی به دلیل ماندگاری، قابلیت دسترسی آسان و تأثیر گذاری قوی، همچنان یکی از روش های مؤثر در بازاریابی و برندینگ محسوب می شود. چاپخانه آنلاین شهرچاپ با استفاده از جدیدترین دستگاه های چاپ، انواع تبلیغات چاپی را با بهترین کیفیت به چاپ می رساند.