سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×

تفاوت لوگو و آرم چیست؟ (به زبان ساده)

25 تیر 1404

تفاوت لوگو و آرم

در ایران واژه آرم اغلب به جای لوگو استفاده می شود و این موضوع ممکن است باعث سردرگمی مخاطبان شود زیرا هزینه و درآمد طراحی لوگو و آرم متفاوت است. از نظر فنی و تخصصی، آرم و لوگو تفاوت های ظریف اما مهمی با هم دارند که شناخت آن ها برای درک بهتر هویت بصری برندها الزامی است. آرم یک نشانه گرافیکی یا تصویری است که بدون متن نیز قابل شناسایی است، مانند اپل یا تیک نایک، اما لوگو به طراحی منحصر به فرد نام یک برند اشاره دارد که با فونت و رنگ خاصی نوشته شده است، مانند نوشته Coca-Cola یا Google که از جمله نمونه های لوگو هستند. به طور کلی آرم بیشتر بر تصویر تمرکز دارد، اما لوگو بر تایپوگرافی و متن تأکید می کند.

تعریف لوگو

تعریف لوگو

لوگو یک نمایش بصری از برند و متشکل از تصویر، متن و نماد یا ترکیبی از دو عنصر است. هدف اصلی لوگو، شناسایی سریع یک برند، شرکت یا محصول و ایجاد هویت بصری برای آن است. لوگو نقش کلیدی در شکل گیری تصویر ذهنی مثبت و برداشت اولیه موثر از برند بر عهده دارد. این نشان بصری، برند را به طور حرفه ای معرفی می کند و با ایجاد تمایز از رقبا، زمینه مناسب برای ارتقا و تقویت برند و شخصیت سازی برای آن را فراهم می سازد. عناصری مانند تایپوگرافی، رنگ، شعار برند و عناصر استاتیک یا پویا در طراحی لوگو استفاده می شود که هر یک به تنهایی یا در ترکیب با دیگری، سبکی خاص از هویت بصری را خلق می کنند. برای مثال لوگو شرکت هایی مانند کوکاکولا، سامسونگ و آمازون، نمونه های بارزی از لوگوهایی هستند که مانند بهترین لوگوی هواپیمایی جهان، به صورت لوگو تایپ طراحی شده اند که بیشتر بر نام برند تمرکز دارند.

طراحی انواع لوگو

  • لوگو نشان: در طراحی این نوع لوگو تنها از تصویر، نماد یا سمبل برای شناسایی برند استفاده می شود و هیچ متن یا کلمه ای همراه آن نیست. مانند لوگو معروف اپل یا برند ورزشی نایک
  • لوگوتایپ: در این سبک برای طراحی لوگو، نام کامل برند با فونت و طراحی خاصی به عنوان لوگو قرار داده می شود. کوکاکولا و گوگل نمونه های بارز لوگوتایپ هستند.
  • مونوگرام: شبیه به لوگوتایپ است با این تفاوت که از حرف یا حروف اول نام برند در طراحی آن استفاده می شود.
  • لوگو ترکیبی: این نوع لوگو، ترکیبی از لوگو نشان و لوگوتایپ است. بسیاری از برندهای معروف مانند استارباکس و برگر کینگ از این سبک برای طراحی لوگو استفاده کرده اند تا هم نام خود را به نمایش بگذارند و هم از قدرت بصری یک نماد بهره مند شوند. برای مثال طراحی بهترین لوگو تیم فوتبال مانند منچستر، از طرح لوگو ترکیبی استفاده کرده است.

تعریف آرم

تعریف آرم

آرم که در ادبیات طراحی به نام لوگومارک شناخته می شود به یک نماد یا نشانه گرافیکی اشاره دارد که به طور خاص برای نمایان کردن یک سازمان، انجمن یا نهاد طراحی و استفاده می شود. برخلاف لوگو که ممکن است شامل متن باشد، آرم بیشتر بر پایه تصویر یا نماد است و بدون وابستگی به متن طراحی می شود. هر چند در برخی مواقع برای آن یک متن کوتاه و ساده نیز استفاده می شود که به صورت یکپارچه با تصویر ترکیب خواهد شد. آرم ها نمادهای قوی و تعیین کننده هستند که برای نشان تجاری یا نشانه های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند و یک ایده یا مفهوم را در قالب یک تصویر به بیننده منتقل می کنند.

فرق لوگو و آرام در هدف استفاده از آن ها نیز مشهود است. طراحی آرم برای شکل گیری شخصیت و هویت یک سازمان بزرگ و عام که اصولاً دارای زیرمجموعه های دیگر است، انجام می شود. برای مثال آرم هلال احمر یادآور یک سازمان بشردوستانه جهانی است. کاربرد آرم ها در علائم راهنمایی و رانندگی یا مواردی با کاربرد جهانی و بین المللی نیز مشهود است. آرم ها بیانگر یک موضوع عام بوده و خیلی سریع در بین افراد جا باز می کنند.

همچنین آرام می تواند معرف شخصیت و هویت برای یک مجموعه، شغل یا هر گونه فعالیت باشد. طراحی موفق و جذاب یک آرام، نیازمند توانایی فکری و اجرایی هنرمندانه است و باید با کمترین عناصر بصری، دارای فرمی منسجم و گویا، روان، ساده و زیبا باشد. آرم یک نشانه گرافیکی ساده است که در عین سادگی، کاربردی گسترده دارد. برای مثال آرم برند Yves Saint Laurent در زمینه لوازم آرایش و لباس، نماد لوکس بودن است و به عنوان یک وسیله تزئینی نیز کاربرد دارد.

جدول مقایسه آرم و لوگو

ویژگی ها

آرم

لوگو

تعریف

نماد گرافیکی یا نشانه تصویری برای نمایان کردن یک سازمان یا مفهوم

نمایش بصری یک برند شامل تصویر، متن یا هر دو برای سازمان های بزرگ یا عمومی

هدف

انتقال سریع مفهوم یا ایده، نشان دهنده هویت یک سازمان یا نهاد عام

شناسایی سریع برند، ایجاد هویت بصری، تمایز از رقبا

کاربرد

عام تر و با کاربرد گسترده تر برای سازمان های بزرگ، علائم بین المللی مانند هلال احمر، علائم راهنمایی و رانندگی

خاص تر و ویژه تر برای شرکت ها، سازمان ها، محصولات خاص مانند آدیداس، سامسونگ

ویژگی های طراحی

بیشتر تصویری و ساده، گاهی همراه با متن یا شعار کوتاه و یکپارچه

طراحی متنوع شامل تصویر، نماد، متن یا ترکیبی از هر دو یا هر سه

مثال

هلال احمر، علائم راهنمایی و رانندگی، نماد صلیب سرخ

کوکاکولا (لوگوتایپ)، نایک (لوگو نشان)، استارباکس (لوگو ترکیبی)

جمع بندی

لوگو به عنوان یک شناسه بصری کلی برای یک برند، شرکت یا محصول استفاده می شود و می تواند ترکیبی از متن و تصویر باشد. هدف آن شناسایی سریع و ایجاد تمایز در ذهن مخاطب است. در مقابل آرم بیشتر به نمادهای تصویری خالص اشاره دارد که مفاهیم یا هویت های عام تر، سازمانی یا بین المللی را به مخاطب منتقل می کند. باید توجه داشت که انتخاب صحیح یکی از این دو و طراحی یک هویت بصری قوی، نقش تاثیرگذار در موفقیت یک کسب وکار دارد. این اهمیت را می توان در لوگوی هواپیمایی هما به وضوح مشاهده کرد و این حقیقت را درک کرد که چگونه یک طراحی موفق به برندسازی و ماندگاری کسب وکار کمک می کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت آنلاین طراحی لوگو و آرم با متخصصین چاپخانه آنلاین شهر چاپ در ارتباط باشید.

تماس با ما
  • آدرس دفتر مرکزی : مشهد، چهارراه خیام، خیابان بیستون
    بیستون 6، پلاک 1، طبقه اول، واحد 3

    تلفن تماس : 05191002434
    روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 الی 16
    پنج شنبه ها از 8 الی 14

نمادهای اعتماد