شهرچاپ آنلاینمقالاتطراح لوگوی بانک ملت کیست؟ بررسی لوگو و بیوگرافی مختصر محمد اصفهانی
طراح لوگوی بانک ملت کیست؟ بررسی لوگو و بیوگرافی مختصر محمد اصفهانی
14 آبان 1404
طراح لوگوی بانک ملت استاد محمد اصفهانی است که توانسته با انتخاب درست و مناسب عناصر طراحی و فونت، پیامهایی از اقتدار، پایداری و تمکن مالی را در این لوگو به خوبی به مشتریان این بانک منتقل کند. آقای اصفهانی توانست برای طراحی لوگو حرفه ای با توجه به نیازهای بازار مالی در ایران، یک لوگوی شناخته شده و معروف اجرا کند.
محمد اصفهانی؛ طراح لوگوی بانک ملت کیست؟
آقای محمد اصفهانی طراح گرافیک و نقاش ایرانی، در سال ۱۳۲۶ در شهر اصفهان چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۴۱ به تهران رفت و در دانشگاه هنر به تحصیل مشغول شد. پس از فارغ التحصیلی، به عنوان استاد در دانشگاه هنر شروع به تدریس نمود و به شهرت و موفقیت گستردهای در زمینه طراحی گرافیک دست پیدا کرد. او که یکی از معروف ترین هنرمندان گرافیک ایران شده بود در سال ۱۳۴۸ لوگوی بانک ملت را طراحی کرد.
آقای اصفهانی علاوه بر طراحی گرافیک، در زمینه نقاشی نیز فعالیت دارد و از جمله نقاشان برجسته ایرانی است. آثار او در نمایشگاهها و موزههای بینالمللی به نمایش گذاشته شد و توجه بسیاری از هنرمندان را به خود جلب کرد.
مفهوم لوگوی بانک ملت چیست؟
لوگوی بانک ملت به شکل حرکت و چرخش چندضلعی برحول یک دایره، نماد و نشانهای از پول در گردش است. دایرهای که در مرکز واقع شده نماد کامل بودن و همبستگی و اتحاد طراحی شده است. همچنین رنگ قرمز تداعی کنندهی انرژی، قدرت و پیشرو بودن بانک ملت در زمینه بهبود وضعیت مالی است.
مفهوم و هویت بصری لوگو
لوگوی بانک ملت طرحی انتزاعی است که شامل چند شکل هندسی متصل به هم است. یک لوگو با طراحی هندسی و سایهپردازی جزئی که حالت حجمدار یا شبهسهبعدی به خود گرفته و در عین حال ساده است که نقش موثری در جلب توجه و ثبت در حافظهی مشتری دارد. این طراحی مفاهیمی همچون اتحاد، پویایی و استحکام را القا میکند. در طراحی باید به روانشناسی لوگو توجه کرد، موضوعی که در لوگوی بانک ملت بهخوبی رعایت شده است.
ویژگیهای لوگو بانک ملت
رنگ قرمز و زرد: نشاندهنده قدرت، پایداری و اعتبار مالی
اشکال ششضلعی و دایره: تقویت حس تعادل و اعتماد
طراحی مدرن و مینیمالیستی: اجرای راحت در رسانههای دیجیتال و چاپی
اصول طراحی بهکاررفته در لوگوی بانک ملت
سادگی و خوانایی: این لوگو دارای یک فرم ساده و بهیادماندنی است که در هر مقیاسی، از کارت ویزیت تا بیلبورد، واضح دیده میشود.
هندسه منظم و هماهنگ: استفاده از اشکال متقارن و خطوط دقیق باعث شده این لوگو حس پایداری و انسجام را القا کند.
نمادگرایی و پیام بصری: طراحی بهگونهای است که نشاندهنده اتحاد، پیشرفت و اعتماد در سیستم بانکداری باشد.
استفاده هوشمندانه از رنگها: ترکیب رنگهای قرمز و زرد، حس قدرت، ثبات و اطمینان مالی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند.
ویژگی های فونت لوگوی بانک ملت چیست؟
یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب انتخاب فونت متناسب است. فونتی که طراح لوگوی بانک ملت، جناب استاد محمد اصفهانی، در طراحی این نماد به کار گرفتند، یک فونت سریف با نام Helvetica Neue در حالت ضخیم و پررنگ است. این فونت به دلیل طرح ساده، خوانا و قابل استفاده در انواع طراحیهای گرافیکی بسیار پرطرفدار است و به عنوان یکی از پرکاربردترین فونتهای تجاری در دنیا استفاده میشود.
با توجه به ساده بودن طرح و تمیز بودن خطوط لوگوی بانک ملت، احساس اعتماد و استحکام را به مخاطبان القا میکند و یک نماد از پایداری و اعتبار مالی برای بانک ملت در نظر گرفته میشود. فونت Helvetica Neue در حالت نازک هم در بعضی از متنهای تبلیغاتی و ارتباطات بانک ملت به کار گرفته می شود. این فونت توسط یک شرکت سوئیسی به نام Linotype GmbH طراحی و از سال ۱۹۸۳ به بعد در بسیاری از طراحیهای گرافیکی از آن استفاده شده است و به عنوان یکی از فونتهای پرکاربرد در صنعت طراحی گرافیکی معروف است. این فونت به دلیل استفاده در بسیاری از برندها و شرکتها، به یکی از نمادهای طراحی گرافیکی در جهان تبدیل شده است.
فونت لوگوی بانک ملت به صورت TTF است. این فرمت استاندارد فونت توسط شرکت Appleو Microsoft در دهه ۱۹۸۰ توسعه داده شد و روی تقریباً تمام سیستمعاملها (ویندوز، مک، اندروید، لینوکس و غیره) و نرم افزارهای گرافیکی، قابلیت تایپ مستقیم را دارد. قلم به کار رفته در لوگوی بانک ملت از تمامی زبانهای فارسی، عربی، اردو، پشتو، ترکی، قدیم (عثمانی) و… پشتیبانی میکند.
جمع بندی
طراح لوگوی بانک ملت، استاد محمد اصفهانی، معتقد است که لوگو، حروف و فونت آن همگی بر اساس آخرین روندهای گرافیکی و معماری دنیا و براساس نیازهای بومی طراحی و اجرا شده و همه این تغییرات در ماندگاری هویت سازمانی بانک ملت تاثیر دارد. یکی از نکات مهم در طراحی لوگو سادگی و جذابیت بصری است که این طرح را در ذهن مخاطب حک کرده است.
لوگوی قابل تشخیص و متمایز از سایر بانکها، سازگار با دیجیتال و چاپ و حفظ اصالت در طول سالها بدون نیاز به تغییرات اساسی دلیل اصلی موفقیت و ماندگاری در ذهن مخاطبان و مشتریان این بانک است. به همین دلیل یک نماد شناخته شده در بازار بانکداری و مالی در ایران به شمار میرود و به عنوان یکی از نشانهای برجسته و مورد احترام در این صنعت مهم شناخته میشود.