سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×

تراکت چیست؟ (نقش و اهمیت تراکت در بازاریابی و تبلیغات)

3 شهریور 1403

تراکت ها ابزارهایی سنتی برای تبلیغ یک کسب و کار هستند که شامل کاغذی در ابعادی کوچک با پیامی کوتاه و فونتی مناسب می باشند. کاربرد این ابزار تنها به تبلیغات محصول یا خدمات یک برند محدود نمی شود، بلکه در انتقال پیام های سیاسی، اجتماعی یا مذهبی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

رعایت نکاتی چون طراحی متناسب با مشتریان هدف، خلاصه نویسی، بولد کردن مزایای کسب و کار، انتخاب فونت و تصویر مناسب، کارایی این روش تبلیغاتی را افزایش می دهد. از مزایای این ابزار می توان به بازاریابی سریع و هزینه اندک آن نسبت به سایر متدهای تبلیغاتی اشاره کرد که اگر ساکن شهر مشهد می باشید، در شهر چاپ می توانید با چاپ تراکت ارزان در مشهد بهترین کیفیت را در تبلیغات خود تجربه کنید.

مهم ترین ویژگی های تراکت چیست؟

مهم ترین ویژگی های تراکت

اولین شاخصه مهم تراکت ها جنبه تبلیغاتی آن ها می باشد. این ابزار با تبلیغ محصول یا خدمتی خاص برای جذب مشتریان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. سایر ویژگی های مهم این ابزار تبلیغاتی عبارت است از:

  • ابعادی کوچک دارند.
  • ضخامت کاغذ چاپ آن ها چندان زیاد نیست.
  • بر روی آن ها پیامی کوتاه با فونتی مناسب نوشته می شود.
  • طراحی آن ها به دو شکل یک طرفه یا دو طرفه انجام می شود.
  • حمل راحت و هزینه چاپ مناسبی دارند.

تفاوت تراکت با سایر ابزارهای تبلیغاتی

از مهم ترین تفاوت های تراکت با پوستر، بروشور و سایر ابزارهای تبلیغاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت تراکت با بروشور

تفاوت تراکت با بروشور

تراکت ابزاری کوچک برای چاپ یک پیام تبلیغاتی است که انتخاب درست آن به جذب بیشتر مخاطب کمک می کند، اما در بروشور به دلیل موجود بودن فضای بیشتر برای معرفی خدمات یا محصولات، علاوه بر تبلیغ می توان راهنمای کلی از محصول را نیز ارائه داد.

 

تفاوت تراکت با پوستر

تفاوت تراکت با پوستر

تراکت ها ابعاد کوچک و محدود تری نسبت به پوسترها دارند به همین دلیل برای تبلیغات کوتاه مدت مناسب هستند. اما پوسترها به دلیل ابعاد بزرگ تر و قابلیت نمایش تصاویر بیشتر اثرگذاری بصری قوی تری دارند.

کاربرد اصلی تراکت ها چیست؟

  • تبلیغ یا انتقال یک پیام اجتماعی، مذهبی یا سیاسی
  • فراخوان استخدام در یک شرکت دولتی یا خصوصی
  • تبلیغ رویدادی اجتماعی یا سیاسی
  • تبلیغ یک عملکرد تجاری در فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، رستوران ها و ...
  • معرفی محصولات یا خدمات یک برند خاص یا پیشنهادات ویژه ای چون تخفیفات فصلی آن ها

انواع تراکت ها از نظر جنس

انواع تراکت ها از نظر جنس

تراکت ها بر اساس چند ویژگی مختلف دسته بندی می شوند. یکی از این ویژگی ها جنس کاغذی است که برای چاپ آن ها استفاده می شود که از متداول ترین انواع جنس تراکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلاسه: این جنس تراکت ها براق می باشند و برای جلب بیشتر مخاطب و بیان بهتر مطلب کارایی بالایی دارند.
  • تحریر: یکی از رایج ترین انواع جنس تراکت ها است که برای تبلیغات استفاده می شود.
  • سفید صدفی: عموما برای تبلیغ فروشگاه ها یا سالن های زیبایی کاربرد دارد.
  • کرافت: این نوع تراکت ها بافتی جذاب دارند و عمدتا شامل یک رنگ هستند.

مراحل طراحی تراکت های تبلیغاتی

مراحل طراحی تراکت های تبلیغاتی

طراحی و چاپ تراکت های تبلیغاتی فرآیندی کاملا تخصصی است که باید توسط طراحان با تجربه شرکت های چاپ و تبلیغات انجام شود که این فرآیند را می توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

طراحی تراکت متناسب با جامعه هدف

قبل از طراحی یک تراکت باید جامعه هدف را شناسایی کرد و متناسب با آن طراحی را انجام داد، در غیر اینصورت هزینه خرج شده برای طراحی و چاپ این ابزار نتیجه بخش نخواهد بود.

انتخاب فونتی مناسب

متن تراکت ها باید با فونتی خوانا نوشته شود، به طوری که تمام کلمات آن قابل خواندن باشند و سایز فونت انتخابی نیز نباید خیلی ریز باشد.

انتقال پیام به شکلی صریح و مختصر

با توجه به کوچک بودن ابعاد چاپ تراکت های تبلیغاتی و فضای کم موجود در آن ها، بهتر است در انتخاب کلمات و جملات استفاده شده در محتوای آن دقت کافی را داشت؛ به طوری که مخاطب با خواندن جملات اطلاعات خوبی از ماهیت، قیمت، شماره تماس و آدرس کسب و کار بدست آورد، همچنین متن نوشته شده بر روی تراکت ها باید کوتاه و جذاب باشد.

محتوای تراکت باید به گونه ای تنظیم شود که احساسی در مخاطب برای اقدام سریع ایجاد کند. ذکر زمان بندی تخفیف و یا استفاده از عباراتی چون "همین امروز تماس بگیرید" یا "همین حالا سفارش دهید" در میزان واکنش مخاطب تاثیرگذار است.

برجسته کردن پیشنهادات ویژه

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی این ابزار تبلیغاتی باید مدنظر قرار گیرد، بولد کردن مزایای کسب و کار است. در این زمینه ذکر فهرستی از مزیت های کسب و کار و اشاره به تفاوت آن با سایر رقبا تاثیر گذار می باشد. از جمله این مزایا می توان به تخفیف های فصلی یا مناسبتی اشاره کرد که برای جذب بیشتر مخاطب بهتر است این ویژگی ها با سایز بزرگ و رنگ های جذاب به چاپ برسد.

استفاده از تصاویر مناسب

بخش زیادی از اثر بخشی یک کارت ویزیت متاثر از تصاویر به کار رفته در طراحی آن است. از این رو، استفاده از تصاویری باکیفیت و جذاب و متناسب با هدف کسب و کار امری ضروری محسوب می شود.

روش چاپ تراکت ها

روش چاپ تراکت ها

سه روش رایج جهت چاپ تراکت ها عبارتند از:

  • دیجیتال (مناسب برای چاپ در تعداد اندک)
  • افست (برای چاپ در تعداد بالا)
  • ریسو (مناسب برای چاپ تراکت های سیاه و سفید)

مزایای استفاده از تراکت تبلیغاتی

  • نسبت به سایر روش های تبلیغاتی هزینه کمتری دارد.
  • استفاده از این ابزار تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر می تواند توجه مخاطبان زیادی را جلب کند.
  • طرح ها و ابعاد متنوع تراکت ها استفاده از این ابزار را برای صاحبان انواع کسب و کار، مناسب می کند.
  • با توجه به تاثیرگذاری مثبت این ابزار نسبت به سایر روش های تبلیغاتی، نقشی موثری در جذب مشتری برای یک کسب و کار دارد.
  • استفاده از این ابزار برای انتقال سریع پیام یک برند و بازاریابی آن نقشی موثر دارد.
  • در هر زمان قابل استفاده است و محدودیت زمانی ندارد.

معایب استفاده از تراکت تبلیغاتی

  • هزینه بر بودن تولید و توزیع تراکت
  • استفاده نادرست از تراکت ها به دلیل انداخته شدن آن ها در خیابان ها
  • محدود بودن اثر بخشی این ابزار تبلیغاتی به یک منطقه یا شهر خاص

جمع بندی

تراکت یکی از روش های بازاریابی سریع کسب و کار می باشد که در آن با استفاده از لوگو و پیامی کوتاه، مخاطبان یک کسب و کار خاص هدف قرار می گیرند. این ابزار تبلیغاتی در انواع کاغذ تحریر و گلاسه به روش های افست یا دیجیتال چاپ می شود و از کانال های مختلفی چون نصب روی دیوار و یا توزیع در مکان های پرتردد به دست مخاطب می رسد. بازاریابی سریع از طریق این ابزار مستلزم توجه به نکاتی چون طراحی متناسب با جامعه هدف، انتخاب فونت، تصاویر مناسب و خلاصه نویسی محتوا می باشد که تمام این موارد در شهر چاپ آنلاین رعایت می شود. با اینکه تولید و توزیع تراکت هزینه بر است و اثر بخشی آن فقط به منطقه توزیع محدود می شود، اما به دلیل انتقال سریع تر پیام یک برند، همچنان یکی از روش های کارآمد برای افزایش فروش محسوب می شود.

تماس با ما
  • آدرس دفتر مرکزی : مشهد، چهارراه خیام، خیابان بیستون
    بیستون 6، پلاک 1، طبقه اول، واحد 3
    آدرس چاپخانه : بلوار شهید صادقی (سازمان آب)،
    بین شهید صادقی 16 و 18

    تلفن تماس : 05191002434
    روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 الی 16
    پنج شنبه ها از 8 الی 14

نمادهای اعتماد