سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×

آشنایی با انواع بروشور و نحوه تا زدن آن

26 آبان 1403

آشنایی با انواع بروشور

در دنیای مارکتینگ بروشورهای اطلاعاتی، تبلیغاتی، منو و نقشه از انواع مختلف بروشور هستند که هر یک اهدافی چون آگاهی از برند، تعامل با مخاطب و یا ارائه اطلاعاتی مفید درباره محصولات را دنبال می کنند. صرف نظر از کاربرد و نوع محتوای درج شده، انواع مختلفی از بروشور به لحاظ نحوه تا زدن وجود دارد، مانند بروشورهای سه لت، دو لت، زیگزاگی، دروازه ای، آکاردئونی و ... نمونه هایی هستند که هر یک طراحی و فضای متفاوتی دارند. بر خلاف کاتالوگ ها که معمولا معرفی کننده تمام محصولات یا خدمات است، در بروشور تنها اطلاعات خاص درج شده و فقط برخی از محصولات یا خدمات معرفی می شود که این موضوع مهم ترین فرق کاتالوگ و بروشور می باشد.

انواع بروشور

بروشورها با توجه کاربرد و محتوایی که در آن ها استفاده می شود به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • بروشور تبلیغاتی
  • بروشور اطلاعاتی
  • بروشور نقشه
  • بروشور منو

بروشور تبلیغاتی، آگاهی از برند و افزایش فروش

بروشورهای تبلیغاتی ابزاری مناسب برای معرفی برندی به مشتریان هستند. این بروشورها با درج اطلاعاتی مفید چون نوع خدمات، محصولات و فعالیت های یک شرکت یا سازمان به آگاهی از برند و افزایش فروش کمک می کنند.

بروشور تبلیغاتی

بروشور اطلاعاتی، تعامل بیشتر با مخاطبان

بروشور اطلاعاتی مانند یک دفترچه راهنما عمل می کنند و در آن ها جزئیات دقیق خدمات، فعالیت و خدمات یک شرکت ذکر می شود. بروشورهای اطلاعاتی به صورت مداوم برای مخاطبان ارسال می گردند و یک روش تعاملی آسان برای انتقال پیام به مخاطبان و مشتریان محسوب می شوند. بروشورهای اطلاعاتی جنبه تبلیغاتی کمتری دارند و به عنوان بروشورهای معرفی محصول از آن ها استفاده می شود.

بروشور اطلاعاتی

بروشور نقشه، راهنمای گردشگری

بروشور با کاربری نقشه یکی از انواع بروشور برای ارائه اطلاعاتی مفید درباره مکان مورد نظر و مسیریابی آسان است. این بروشورها بیشتر در سازمان هایی مانند فرودگاه، سالن های بزرگ اجتماع ، موزه، نمایشگاه ها و ... کاربرد دارند.

در این بروشورها با هدف ارائه خدمات آسان و بهتر، به بازدیدکنندگان و مهمانان نقشه ای کامل از یک مکان خاص ارائه می شود تا با چالش کمتری برای رفت و آمد مواجه شوند.

بروشور نقشه

بروشور منو، تسهیل خدمات مشتری

این بروشورها با هدف معرفی محصولات به مشتریان طراحی می شوند. بروشور منو مناسب برای استفاده در مکان هایی چون رستوران، کافی شاپ و مکان هایی مشابه هستند. در بروشور منو جزئیاتی چون اطلاعات تماس، تصاویر غذا یا نوشیدنی ها و قیمت آن ها درج می شود. استفاده از بروشور منو به ویژه برای مشاغلی که خدمات بیرون بر دارند بسیار مناسب است.

بروشور منو

انواع تا زدن در بروشور

روش های زیادی برای تا زدن بروشورها وجود دارد. انتخاب روش مناسب باید با توجه به نوع پروژه کاری تعیین شود. نکته مهم این است که حاشیه ها و لبه های بروشور به صورتی باشد که اندازه، طرح و به طور کلی ظاهر آن حفظ شود. از متداول ترین نوع تا زدن بروشور شامل موارد زیر می شود:

  • دو لت
  • سه لت
  • زیگزاگی
  • دروازه ای
  • آکاردئونی
  • دوبل موازی
  • تای فرانسوی

بروشور دو لت (Half Fold Brochure)

تای دو لت یا کتابی ساده ترین و البته رایج ترین نوع بروشور است. در این مدل از تا زدن، بروشور از وسط به دو نیم تقسیم شده و 4 لت ایجاد می شود که دو پنل در قسمت زیر و دو پنل در قسمت رو قرار دارند. در این روش، طراح فضای کافی برای درج توضیحات طولانی و تصاویر بزرگ دارد. بخشی از کاربرد این مدل تا برای طراحی نقشه و یا مقایسه دو محصول است.

بروشور دو لت

بروشور سه لت (Tri Fold Brochure)

در روش تا زدن سه لت، بروشور به سه قسمت تقسیم شده و سپس دو قسمت انتهایی به سمت وسط تا می خورند. در نتیجه سه لت دو طرفه یا 6 صفحه ای ایجاد می شود. بیشترین کاربرد این نوع بروشورها در کمپین های بازاریابی است.

بروشور سه لت

بروشور زیگزاگی (Z Fold Brochure)

بروشورهای زیگزاگی شامل دو تای موازی است که مخالف هم قرار می گیرند و شکلی شبیه Z ایجاد می کنند. برای این نوع تا زدن بروشور ها به چند قسمت تقسیم می شود. هر قسمت در جهت مخالف تا خورده و به صورت موازی کنار هم قرار می گیرد و خروجی این بروشورها شش لت با اندازه یکسان است. این مدل از بروشور بیشتر در آژانس های مسافرتی استفاده می شود.

بروشور زیگزاگی

بروشور دروازه ای (Gate Fold Brochure)

یکی از انواع تای بروشور برای نمایش تصاویر گسترده، بروشور دروازه ای است. این نوع بروشورها برای شرکت های معماری کاربرد بیشتری دارد. در این مدل تا زدن، دو لت چپ و راست به داخل تا می شوند، روی لت میانی قرار گرفته و آن را پوشش می دهند. دقت شود سایز لت های چپ و راست نصف لت میانی است.

بروشور دروازه ای

بروشور آکاردئونی

این روش تا زدن، مانند آکاردئون باز و بسته می شود. بروشورهای آکاردئونی اغلب به صورت تای سه لت یا چهار لت هستند. هر لت این بروشورها مخالف لت قبلی باز و بسته می شود. همین ویژگی ظاهری جذاب به بروشور می دهد. تای آکاردئونی بیشتر برای بازاریابی و معرفی محصولات کاربرد دارد.

بروشور دوبل موازی (Double Parallel Fold Brochure)

تای دوبل موازی یک بروشور چهار لت است که از تقسیم کردن یک برگه A4 به دو قسمت یکسان و سپس تقسیم آن به دو قسمت دیگر ایجاد می شود. با استفاده از تای دوبل موازی، فضای کافی برای تقسیم کردن اطلاعات وجود دارد. این روش تا زدن برای طرح های تبلیغاتی بزرگ و معرفی محصولات، کاربرد بسیاری دارد.

بروشور دوبل موازی

بروشور تای فرانسوی (French Fold Brochure)

تای فرانسوی از روش های نادر تا زدن بروشور است. بروشور تای فرانسوی شامل چهار پنل (لت) هستند. برای تهیه آن ها یک برگه A4، یک بار از طول و سپس از عرض تا می شود. این روش برای تبلیغ یا معرفی خدمات یا محصول مناسب نیست و عمدتا برای ایجاد پوستر و طرح های گرافیکی بزرگ در صنعت مد و لباس کاربرد دارد.

در پایان

بروشورها ابزاری کارآمد برای بازاریابی، آموزش و ارائه اطلاعات به مخاطب هستند. با توجه به نیاز کاری خود می توانید انواع بروشورهای تبلیغاتی، اطلاعاتی و یا بروشورهایی به صورت منو و نقشه را انتخاب کنید. بر اساس اندازه و طرح بروشور اشکال مختلفی به لحاظ نحوه تا زدن (سه لت، دو لت، آکاردئونی، زیگزاگی و ...) برای برروشور وجود دارند. اگر عرضه کننده محصول یا خدماتی خاص هستید برای دیده شدن کسب و کار و یک چاپ با کیفیت از خدمات چاپ بروشور شهر چاپ آنلاین بهره مند شوید.

تماس با ما
  • آدرس دفتر مرکزی : مشهد، چهارراه خیام، خیابان بیستون
    بیستون 6، پلاک 1، طبقه اول، واحد 3
    آدرس چاپخانه : بلوار شهید صادقی (سازمان آب)،
    بین شهید صادقی 16 و 18

    تلفن تماس : 05191002434
    روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 الی 16
    پنج شنبه ها از 8 الی 14

نمادهای اعتماد