برای طراحی لوگو چه سوالاتی بپرسیم؟ بریف طراحی لوگو
21 خرداد 1404
بریف طراحی لوگو، راهنما و نقشه راهی است که مسیر طراحی لوگو را برای طراح ترسیم می کند. اگر می خواهید لوگو زیبا و منحصر به فردی طراحی کنید، لازم است تا سوالاتی از مشتری بپرسید. دریافت اطلاعاتی مانند معرفی کامل شرکت، شعار برند، شرح پروژه و شناسایی مخاطبان هدف کمک می کنند تا بریف طراحی لوگو کامل شود و طراح بتواند انواع لوگو را متناسب با نیاز برند ایجاد نماید. در زمان نگارش بریف، اشاره به قیمت طراحی لوگو و مدت زمان انجام آن، می تواند باعث شفافیت بیشتر در همکاری شود.
بریف طراحی لوگو چیست؟
بریف طراحی لوگو یک سند مرجع برای طراح است که تمام نکات مهم در طراحی لوگو را در خود جای می دهد. بریف به طراح کمک می کند که بفهمد لوگو می خواهد چه احساسی را منتقل کند و چه گروهی از مخاطبان را هدف قرار دهد. بنابراین نوشتن یک بریف دقیق و کاربردی، پایه و اساس طراحی موفق لوگو خواهد بود.
چه مواردی باید در بریف طراحی لوگو نوشته شوند؟
برای تهیه بریف کامل طراحی لوگو لازم است به جای نوشتن نکات کلی، اطلاعات زیر در اختیار طراح لوگو قرار بگیرد:
شرح و معرفی کامل شرکت
نام کامل برند
شعار برند
وجه تمایز برند
شرح کلی پروژه
مخاطبان هدف
اطلاعات رقبای اصلی
شرح و معرفی کامل شرکت
یکی از اولین سوالاتی که توسط طراح باید پرسیده شود، نوع فعالیت شرکت است. طراح باید بداند شرکت دقیقاً چه کاری انجام می دهد، در چه حوزه ای فعالیت می کند و چه سابقه ای دارد. این اطلاعات، به طراح کمک می کند تا لوگویی طراحی کند که با شخصیت برند همخوانی داشته باشد.
نام کامل برند
یکی دیگر از موارد مهم برای طراحی لوگو، آگاهی از نام کامل برند است، زیرا طراح باید بداند که آیا قرار است از نام کامل برند در لوگو استفاده شود یا فقط از حروف اختصاری آن در طراحی استفاده کند. آگاهی از نام کامل برند کمک می کند تا طراح بتواند تصمیم بگیرد لوگو را به صورت تایپوگرافی طراحی کند و یا نام برند همراه با نماد و تصویر باشد.
شعار برند
اگر برند شعاری دارد، حتماً باید در بریف بیان شود. آگاهی از شعار برند به طراح کمک می کند تا لحن، حس و پیام برند را بهتر درک کند و از آن در طراحی خود استفاده نماید.
وجه تمایز برند
هر چه که برند را خاص می کند، باید در بریف به طور دقیق بیان شود تا لوگو بتواند این تفاوت را در ظاهر خود نشان داده و جلب توجه بیشتری نماید.
شرح کلی پروژه
در این بخش باید به زبان ساده به طراح توضیح داده شود که آیا قرار است لوگو بازطراحی شود یا طراحی اختصاصی از ابتدا توسط بهترین شرکت طراحی لوگو انجام شود.
اطلاعاتی درباره مخاطبان هدف
طراح باید بداند که لوگو قرار است با چه گروهی از افراد ارتباط برقرار کند؛ که این موضوع از مهم ترین بخش های بریف است. باید مشخص شود که مخاطب برند چه کسانی هستند، چه ویژگی هایی دارند، در چه رده سنی و جنسیتی قرار می گیرند و چه چیزی برای آن ها اهمیت دارد. یک لوگو موفق باید طوری طراحی شود که در نگاه اول با سلیقه مخاطب هماهنگ باشد.
اهداف مشتری از طراحی لوگو
اهداف مشتری از طراحی لوگو باید مشخص شود. به عنوان مثال باید به طراح گفته شود که هدف از طراحی لوگو افزایش آگاهی از برند است یا جذب سرمایه گذار جدید؛ تا با دانستن این موارد خروجی کار عالی و کاملا بی نقص باشد.
اطلاعات رقبای اصلی
یکی از هوشمندانه ترین اقدام ها در طراحی لوگو، تحلیل رقبا است. در بریف باید اشاره شود که رقبای مستقیم و غیرمستقیم برند چه کسانی هستند، از چه نوع طراحی هایی استفاده کرده اند و چه نقاط ضعف و قوتی در طراحی آن ها دیده می شود. این تحلیل به طراح کمک می کند تا لوگویی طراحی کند که هم متمایز باشد و هم در بازار هدف بیشتر دیده شود.
شرح جزئیات پروژه
در این بخش لازم است به جزئیاتی مانند سبک طراحی مورد نظر اشاره شود. به عنوان مثال لوگو باید مینیمال باشد یا کلاسیک و چه رنگ خاصی در طراحی لوگو استفاده شود. هرچه این بخش دقیق تر نوشته شود، نتیجه طراحی با سلیقه و هدف برند همخوانی بیشتری خواهد داشت.
تعیین زمان تحویل و بودجه پروژه
زمان بندی تحویل پروژه و بودجه در نظر گرفته شده جزو موضوعات بسیار مهمی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. طراح باید بداند چقدر زمان برای طراحی دارد و چه منابع مالی در اختیار پروژه است. این اطلاعات می تواند تأثیر مستقیم بر سطح جزئیات، تعداد اتودها و فرآیند بازبینی داشته باشد.
برای طراحی لوگو چه سوالاتی بپرسیم؟
طراحی لوگو فرآیندی مهم بوده که باید بر پایه شناخت کامل از برند، بازار هدف و سلیقه مشتری شکل بگیرد. یکی از عوامل تعیین کننده در طراحی لوگو موفق، طرح پرسش درست و هدفمند در ابتدای کار است. طرح سوالات دقیق به طراح کمک می کند تا خواسته ها، نیازها، انتظارات و محدودیت ها را به خوبی درک کرده و با توجه به آن ها طراحی خود را انجام دهد. از مهم ترین سوالاتی که باید برای تنظیم بریف طراحی لوگو مطرح شود عبارتند از:
نمونه لوگو مورد علاقه مشتری
در روند طراحی لوگو نیاز است درباره سلیقه مشتری سوالاتی پرسیده شود. این سوالات دید کامل تری از علاقه مندی ها و معیارهای مشتری به طراح می دهد. اگر مشتری نتواند سلیقه خود را واضح بیان کند، بررسی چند نمونه لوگو از برندهای دیگر، می تواند ابزار ارتباطی موثری باشد. این مرحله به طراح کمک می کند تا بفهمد مشتری به سبک های ساده و مینیمال علاقه دارد یا طراحی های گرافیکی پیچیده و پرجزئیات را می پسندد.
پالت رنگی یا رنگ سازمانی برند
رنگ ها در طراحی انواع لوگو نقشی بسیار مهم دارند و بیان کننده پیام، احساس و شخصیت برند هستند. بنابراین یکی از سوالات ضروری در ابتدای پروژه طراحی لوگو، رنگ سازمانی برند است که باید اطلاعات دقیقی درباره کد رنگ و کاربرد آن ارائه شود. اما اگر برند رنگ سازمانی خاصی ندارد، طراح باید با توجه به حوزه فعالیت برند، بازار هدف، موقعیت مکانی، رقبا و ویژگی های روان شناختی رنگ ها، پیشنهاد خود را ارائه دهد.
فونت مورد علاقه مشتری
در بسیاری از پروژه های طراحی لوگو مانند لوگوهای تایپوگرافی، انتخاب بهترین فونت فارسی برای لوگو، یکی از مراحل مهم طراحی لوگو می باشد. برخی از فونت ها مانند Sans Serif، حس مدرن بودن، صراحت و سادگی را منتقل می کنند و برخی دیگر از فونت ها حس اعتبار و رسمیت بیشتری به لوگو می بخشند.
سبک طراحی لوگو
سبک طراحی لوگو می تواند مدرن، کلاسیک، مینیمال، وینتج، مفهومی، فلت، سه بعدی و فانتزی باشد. سبک انتخابی باید با نوع کسب و کار، حوزه فعالیت و سلیقه مخاطب هدف هماهنگ باشد.
جمع بندی
بریف طراحی لوگو یک سند راهنما است که جزئیات اصلی و اهداف پروژه طراحی لوگو را مشخص می کند. این سند شامل اطلاعاتی مانند نام برند، حوزه فعالیت، مخاطبان هدف، شعار برند، سبک طراحی مورد نظر و رنگ های ترجیحی است. یک بریف دقیق به طراح کمک می کند تا لوگو منحصر به فرد و متناسب با هویت برند خلق کند. چاپخانه آنلاین شهرچاپ پس از تعیین بریف طراحی لوگو، توسط بهترین طراحان برای شما لوگو زیبا و منحصر به فردی طراحی و چاپ می نماید.